Utazás kutyával Görögországba

Az idén először próbáljuk ki a kempingezést kutyával. Kicsit kényszer, kicsit kíváncsiság és reméljük sok élmény. Csili a kis Bichon Havanese kutyusunk elég jól szocializált, intelligens, autóhoz szokott szőrös gyerekünk. De a lényegre térnék! Nagy izgalommal álltunk neki a szervezésnek, és mindjárt jött az első kérdés: Vajon mi kell ahhoz, hogy külföldre vihessük, és még inkább, hogy vissza is hozhassuk. Mert többször elhangzott az a fenyegetőzés, hogy visszafele lesznek problémák. Na, ezt még nem tudjuk, de ígérem, ha visszajöttünk, kiegészítem ezzel az élménnyel is ezt a kis írást. A facebook-on a kempingesek lakókocsisok csoportba tettem fel az első kérdést. Ki tudja, mi kell ahhoz, hogy kutyával menjek nyaralni? Sok válasz érkezett, de az útlevél-kérdés osztotta meg legjobban az embereket. Ezért most leírom a saját kutyaútlevél kérésünket, mert szerintem ezt most nagyon hivatalosra csináltuk.

1. lépés

Nekünk már megvolt az útlevél! 10 ezer Ft-ba került. Ez érvényes az EU. országain belül.  Szlovákiába jártunk át évente 1-2-szer. Soha senki nem ellenőrzött, senki nem kérte. De nagyobb biztonságban éreztük magunkat, ha van útlevele a kutyának. Na de most nem csak EU. országba akarunk menni! Szerbia és Makedónia nem EU. tagállam, ezért kiviteli engedély kell!

2. lépés

Kutya ülés
A kiviteli engedélyt a Járási Élemiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Hivatala állítja ki. Itt ellenőrzik az útlevélbe ragasztott oltási és egyéb vakcinák és paraziták ellen kapott gyógyszerek igazolását, melyet az állatka orvosa vezet NEM az oltási könyvben hanem, miután útlevele van, kis kedvencünknek az útlevelébe.  Illetve a már meglévő oltásokat és gyógyszereket átvezeti az útlevélbe. De mindez NEM elég! Igazolni kell, hogy a beadott oltóanyagok a kutya vérében kimutathatóak, és itt jön a harmadik lépés.

3. lépés

A nagy kutyaház őrzése
Tehát mivel mi ezt nem tudtuk, vissza kellett mennünk az állatorvosunkhoz, aki levette a vért. Mivel postázásra nem volt idő az indulásig. (és egyébként is megbízhatatlan a posta (az ajánlott levelemre vállvonogatva közölték, hogy elveszett) ) ezért személyesen vittem a kiskutyám vérét a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóság laborjába.  Röpke 2 nap alatt megszületett az eredmény magyar és angol nyelven is. Mindössze 12880 Ft-ért.

4. lépés
Napozunk
Az eredménnyel vissza kell menni az állatorvoshoz, aki beigazolja az útlevélbe, hogy a vizsgálat megtörtént az állatka egészséges.

5. lépés

Kompozunk
A kapott dokumentumokkal újra vissza kell menni a Járási Kormányhivatalba, ahol végre kiállítják a hivatalos Állategészségügyi Bizonyítványt élő állatok Magyarországról történő kiviteléhez. Pecséttel aláírással.

Nehezítésként, a Járási Kormányhivatal egy héten csak 3 órát van nyitva hétfőn, szerdán, és pénteken 9-10 óra között. Ergo, közönséges halandó „gyári munkás” oda be nem jut, csak szabadság áldozat árán.

És a kiegészítés

Visszajöttünk. A nyaralás gyönyörű volt, emlékezetes, élményesJ Az utazást a kis szőrös kiválóan bírta. Igyekeztünk 2-3 óránként megállni (éjszaka is, mivel kb. 15 óra az út egy éjszaka mindenképp bele esik).  A kempingekben körbe vezettem a territórium határán és onnét csak engedéllyel ment ki. Nagyon élvezte az együtt alvást a sátrazást. Esténként önállóan is kéredzkedett aludni a nagy kutyaházba. A tenger nem különösebben izgatta, az inkább minket érdekelt. A fürdéskor azért próbált velünk lenni a parton ugrándozva, úgy hogy csak a tappancsai legyenek vizesek. Egyszer az úszást is kipróbálta nagy könyörgés után. Nagy nyilvános strandokat mi sem kerestünk, ahol viszont fürödtünk ott mindenhol szívesen látták.

Görögországban elég más a kutyatartás. Ott inkább falu kutyái vannak, illetve az állatorvosunk adta a kézenfekvőbb magyarázatot, miszerint nem nagyon van kerítés! Így a kutyák jönnek-mennek, és együtt élnek az emberekkel.  Nekünk szokatlan talán ez a helyzet, de gyerekkoromban vidéken is ugyan ez volt. Csak itthon a sok kutyától félős, félre nevelt, bürokratává nőtt, hatalmat kapott ember, törvényeket hozott és mi bólogatva megszoktuk. Nos, meglepő módon sok nagyon jól szocializált,  kis és nagytestű kutyával találkoztunk. Inkább az keltett félelmet, hogy a mi kis ebünk elég jól szocializált-e.  De nem volt probléma.

Visszatérve az útlevél mizériára

Egyetlen határon sem kértek semmilyen papírt a kutyáról!  Utazási szokásainkhoz tartozik, hogy a hivatalos papírokat egy helyen tartjuk. Az útleveleink (a kutyáé is) és az autó zöldkártyája (nemzetközi biztosítási lapja) egy helyen van. A határon viszont csak a saját útleveleinket nyújtjuk a vámtisztnek. A kutyáét vagy az autó papírjait csak külön kérésre, de felkészülten, úgyhogy kéznél legyen.  De semmilyen külön kérés nem volt. Egy kempingben kérték a kutya útlevelét és meg is jegyezték, hogy példásJ

Szükséges volt-e ez a nagy felhajtás? Igen jó kérdés! De nekünk mindenképp megnyugtató, hogy nem lehet probléma, nem csupán a szerencsére bíztuk a kis kedvencünket.  Ami még lényeges, hogy a vérvétel egy életre szól! A járási hivatal már nem fog újat kérni, és a következő alkalommal minden további nélkül kiállítják az engedélyt.

Séta a homokban
Együtt

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

VW Polo 1.4 (AEX) pillangó vagy más néven fojtószelep tisztítás.